Expo: Poetins polka dots in ‘Mixed Up’ van Jeroen Bodewits

Mannen bouwen maquettes. Miniatuurtreintjes die op jongenskamers nog hun cirkeltje draaien over de vloer, ratelen op zolders van oudere mannen door uitgestrekte, vaak liefelijke berglandschappen. Ook Bodewits maakte een maquette. Maar zonder treintje en al helemaal niet lieflijk. ‘Het is een postapocalyptisch landschap’, zegt Bodewits.’ De titel is: See no evil, hear no evil, speak no evil. Ik zie kitscherige, keramische bloemenplukstertjes in een landschap bezaaid met dierenschedels; een lekkende oliepijplijn, stapels dozen met wodkaflessen, twee honden die, elkaar achtervolgend, in een gat in de grond verdwijnen. Hier is het niet pluis. De bloemenplukstertjes zijn echter onbezorgd. Dat de wereld vergaat, deert hen niet. Zij zien en horen niets; er zit een omgekeerde, lege wodkadoos over hun hoofd.

Bodewits vertelt in beelden, installaties en zeefdrukken het verhaal van een land dat zichzelf opnieuw moet uitvinden. Hij maakte de afgelopen jaren verschillende reizen door dat land. ‘Historische ballast en een hervormingsproces dat zich met horten en stoten ontvouwt, vormen in Poetins Rusland fascinerende componenten in een soms wonderlijk schouwspel’, staat in de toelichtende tekst bij Mixed Up. Wie in Bodewits’ zaal in Pictura staat, voelt het botsen tussen het oude – bureaucratische, communistische – en een nieuwe esthetiek; een ‘IKEA-esthetiek’ die alles halsoverkop wil omvormen.

En dan ‘het mannelijke’: ‘Het masculiene is heel belangrijk voor de Russen’, legt  Bodewits uit. ‘De angst dat te verliezen, zie je terug in de homowetten.’ Nu hij het heeft gezegd, zie ik dat mannelijke in het werk dat hij exposeert. Een vis aan een haak boven een kampvuur, twee emmers met – hoe kostbaar – gouden paddenstoelen: het Russische landleven, echte mannen, datsja’s.

Achter het apocalyptisch landschap, hangt een grote zeefdruk. Poetin half mens, half paard, in een landschap met weer een oliepijplijn. Poetin lijkt er gouden bollen te plukken, of hij jongleert ermee? Bodewits: ‘Er gingen ooit foto’s de wereld over van Poetin met ontbloot bovenlijf te paard. Hij creëert bewust een macho imago. We zullen weten dat er een echte man aan de touwtjes trekt. Door hem af te beelden als centaur geef ik dat mythologische proporties.’ Hij wijst naar de paarse stippen op het paardenlijf en lacht. ‘Maar met die polka dots ontkracht ik dat dan weer.’

Mixed Up van Jeroen Bodewits is te zien in Pictura, Voorstraat 190-192 Dordrecht.
7 september t/m 6 oktober 2013. Open: woensdag t/m zondag 13.00 tot 17.00 uur

Jeroen Bodewits werkt aan momenteel aan een serie van zes zeefdrukken van Russische landschappen. Nog tot 1 oktober is het mogelijk – met korting – een abonnement op deze bijzondere serie te nemen.

Kijk voor meer info op: http://www.jeroenbodewits.nl/zeefdruk/zeefdruk_astrachanroad.html

http://www.pictura.nl

Klik op de foto’s voor een vergroting.

bodewitz 001 bodewitz 009  bodewitz 011bodewitz 018 bodewits kraaibodewitz 019

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s